TMK SSK: Vznik prostředků masové komunikace
Význam masových médií
Média jsou
- zdrojem moci –potenciálním prostředkem vlivu, ovládání , prosazování
- prostředím(arénou) – na národní i mezinárodní úrovni, kde se odehrává řada událostí z veřejného života
- významným zdrojem výkladů sociální reality a představ o ní, média jsou místem kde jsou vyjadřovány změny v kultuře
- zdrojem uspořádaných a veřejně sdílených významových soustav,které empiricky a hodnotově vymezují co je normální
Média a společenské vztahy
- média jsou považována za ustavené společenské instituce s vlastní svébytnou množinou pravidle a postupů, která je v celém rozsahu činností určována společností v níž působí
- mas media jsou závislá na společnosti
- na institucích jež vykonávají politickou a ekonomickou moc
- média jsou do společenských vztahů hluboce zapojena jako producent, distributor událostí z veřejného života
základní rozdíly v přístupu
- velká pestrost přístupů
- základní 4 typy přístupů
1. přístup medio-kulturální věnuje pozornost obsahu a přijímání mediálních sdělení
2. přístup medio-materialistický věnuje hlavní pozornost politickoekonomickým aspektům samotných médií
3. přístup socio-kulturální se soustřeďuje hlavně na vliv , který mají různé společenské faktory na mediální produkci a její přijímání, a na funkce medií ve společnosti
4. přístup socio-materialistický nechápe média jako příčinu ekonomických a materiálních podmínek společnosti, ale především jako jejich obraz či důsledek.
Rozdílné typy teorií
- rozdělujme 4 typy teoríí
1. sociálně vědní – obecná tvrzení o povaze, fungování a účincích mas kom založená na systematickém a objektivním studiu médií a dalších zdrojů
2. normativní –zbývají se zkoumáním a předepisováním , jak se média mají chovat
3. provozní –vztahují se k praktickým představám, , které vyznávají a jimiž se řídí mediální praktici při své vlastní práci v médiích(jak vybrat zprávy, jak učinit dobrou reklamu)
4. každodenní(intuitivní) –teorie užívání médií, již odkazuje ke znalostem, které máme ze zkušenosti a medii a které nám umožňují pochopit, co se děje, jak medium zapadá do každodenního života
Věda o komunikaci a studium masové komunikace
Studium masové komunikace
- věda o komunikaci , která se snaží porozumět produkci, zpracování a účinkům symbolických a signálních soustav tím, že dochází k ověřitelným teoriím, obsahujícím legitimní zobecnění, jež vysvětlují jevy spojované s produkcí , zpracováním a účinky.
Roviny komunikace
- masovou komunikaci lze pojmout jako proces nacházející na vrcholu pyramidy rozvrstvení komunikačních procesů uspořádaných podle míry zespolečenštění.
||||
\ /
\ /
\
Např: celospolečenská masová komunikace
Institucionální organizační komunikace
Meziskupinová komunikace (místní komunikace)
Skupinová komunikace (rodina)
Interpersonální komunikace(mezi dvěma lidma)
Intrapersonální komunikace(zpracování informací)
typy sítí
- má-li pojem síť odpovídat našemu vymezení, musí obsahovat prostředky předávání, výměny a aktivního toku sdělení, přičemž se na těchto procesech musí podílet všichni zainteresovaní účastníci nebo jejich většina
otázky které si klade komunikační teorie a výzkum
- kdo s kým komunikuje? (zdroje a příjemci)
- proč komunikujeme?(funkce a účely)
- jak komunikace probíhá?(kanály, jazyky, kody)
- o čem je?(obsah, odkazy,druhy informací)
- jaké jsou důsledky komunikace?(záměrné i nezáměrné)
Rozdílné tradice analýzy:Strukturální, behaviorální, kulturální
- je to jakási komunikační věda
- strukturální přístup –vychází ze sociologie, náhled historický, právnický ekonomický, předmětem jeho zájmu jsou mediální systémy a organizace a jejich vztahy ke společnosti
- behaviorální –základy v psychologii, sociální psychologii, zaobírá se individuálním lidským chováním , hlavně v oblastech vybírání a zpracování komunikačních sdělení a odpovídá na ně.(užití masových medií a jejich účinek)
- kulturální –vychází z humanitních oborů, antropologie.využívá se ke studiu významů a jazyka, k detailnímu výkladu zvláštních sociálních kontextů a kulturních zkušeností.
Definice mas komunikace
- sociální interakce prostřednictvím sdělení
- masová komunikace zahrnuje instituce a postupy, jimiž specializované skupiny využívají technické prostředky(tisk,film) pro šíření symbolického obsahu směrem rozsáhlému, nesourodému a široce rozptýlenému publiku.
- Komunikace je přenos
Proces masové komunikace
- Není synonymem k masovým médiím
- Mas media mohou předávat veřejná sdělení rozsáhlému publiku z důvodů vesměs veřejných, mohou přenášet také osobní výzvy, inzeráty
- Pojem mas komunikace zahrnuje podmínky a procesy, jež jsou teoreticky možné.ale v čisté podobě se vyskytují jen vzácně.
Masová media jsou instituce
- Mediální instituce se dělí podle typu užívané techniky(tisk, film, tv)
- Uvnitř jednotlivých typů se dělí dále na celostátní, lokální tisk či vysílání
- Kromě toho se mění v čase a liší v jednotlivých zemích
- Hlavní rysy mediálních institucí:
- Mediální instituce jsou umístěny ve veřejné sféře, jsou otevřeny všem příjemcům i podavatelům.Zabývají se veřejnými záležitostmi a veřejným účelem.Média odpovídají za svou činnost široké veřejnosti(prostřednictvím zákonů)
- Na základě své hlavní činnosti jsou média obdařena vysokým stupněm svobody
- Mediální instituce nemají formálně sebemenší moc
- Účast v médiích je dobrovolná a prosta jakéhokoliv společenského závazku.
Shrnutí:
Masově mediální instituce
- Jejich hlavní činností je produkce a distribuce symbolických obsahů
- Média operují ve veřejné sféře a jsou podle toho regulována
- Zapojení podavatele i příjemce je dobrovolné
- Jejich organizace je svou formou profesionální i byrokratická
- Media jsou svobodná a současně nejsou nadána žádnou mocí
Rozvoj médií:kořeny pojetí médií:
- V dějinám mas.medií rozlišujeme 4 hlavní aspekty určující vývoj médií:
- Technologií, množinou činností, funkcí a potřeb, lidmi
- Tištěná media
- kniha –jako médium (technologie ručního písma –svázané stránky –velký počet kopií –zbožní charakter –rozličný obsah –individuální užití –svoboda publikování
- noviny –jako médium (pravidelné a časté vycházení –zbožní charakter –informační obsah – působení ve veřejné sféře, městské, světské publikum – relativní svoboda) Od samého začátku byly noviny protivníkem vládní moci, tisk historicky směřuje k větší míře svobody,
Rozvoj veřejnosti čtoucí noviny –rozšíření novin mimo okruh elity
Politický tisk – noviny bývali často využívány jako nástroj prosazování stranických zájmů.
Seriozní tisk – buržoazní listy konce 19stol. Jsou jedním z vrcholů v dějinách tisku, období vyšší buržoazie bylo ovlivněno událostmi jako jsou vítězství liberalismu, neexistencí přímé cenzury, mnoha technologickými změnami, toto vše vedlo k vysoké úrovni informovanosti.Hlavní rysy serioz. tisku –formální nezávislost na státu, uznávané zorání novin jako instituce, vývoj novinářské profese.
Komercializace novin – masový tisk bývá nazván komerčním, protože je provozován monopolistickými koncerny a to kvůli tvorbě zisku, je závislý na příjmech z reklam.Komerční zaměření a způsob financování mas tisku vyvíjí obrovský tlak na obsah novin.Vzniká tedy komercializace –odlehčené zábavné zprávy, nyní bulvár.
- Film – se objevil na konci 19stol.V dějinách filmu se vyskytují 3 momenty a to : užití filmu k propagandě, objevení několika škol filmového umění, a vznik sociálního dokumentárního filmu.Dvěma rozhodujícími momenty v dějinách filmu jsou příchod Tv a amerikanizace filmového průmyslu po 1 sv .válce.
Film jako médium: (audiovizuální technologie – veřejné předvádění – všeobecná přitažlivost- převládá vyprávění a fikce- mezinárodní charakter – veřejná regulace – ideologická povaha)
- Vysílání – (broadcasting) – jako médium(velmi rozsáhlý výstup a rozsah a dosah – audiovizuální obsah – složitá technologie a organizace – veřejný charakter a regulace – národní a mezinárodní charakter – rozmanité podoby obsahu)
- Hudební nahrávky – (fonogram) - jako médium(rozmanité technologie nahrávání a šíření – nízký stupeň regulace – vysoký stupeň internacionalizace – mladší publikum – podvratný potenciál – organizační fragmentace – rozmanitost v možnostech příjmu)
- Nová elektronická media – telematická média(kombinují telekomunikace a informatiku).Hlavními rozdíly od starých medií jsou decentralizace(dodání obsahu a výběr nejsou již jen v rukou,toho, kdo komunikovaný obsah dodává)vysoká kapacita(přenos pomocí kabelu, satelitu)interaktivita(příjemce si může vybírat, může odpovídat)flexibilita(formy obsahu i užití).Příklady: PC hry, domácí video, CD-ROM, virtuální realita.
Telematická média – technologie založená na využití počítačové techniky, hybridní pružný charakter, možnosti interaktivity, veřejné i soukromé funkce, nízká úroveň regulace, vzájemná propojenost.
Rozdíly mezi médii
- Konvergenční a fragmentární
- Konvergence – způsob distribuce
- Fragmentace – nabízené služby a obsahy
Svoboda řízení médií
- Nejdůležitější pro politický rozměr
- Téměř úplná svoboda byla poskytnuta pouze knize
- Poněkud omezenější svobodu má tv a rozhlas
- Dále veřejní přepravci( common carriers) jejich obsah nebývá kontrolován
- Tam kde se fungování komunikace těsně dotýká výkonu moci ve společnosti (např. u tv novin)jsou silnější důvody pro dohled, naopak v oblasti zábavy a fikce je tento dohled menší
- Stupeň kontroly a řízení medií státem závisí na tom na kolik je možné kontrolu a řízení uplatňovat.nejvíce se regulují centralizovaná rozhlasová či tv vysílání.
- Hůře se kontrolují lokální rozhlasové stanice či knihy
- Důsledkem nových technologií se stírají hranice a to vede k tomu,že média se o to hůře kontrolují
Shrnutí:
Společenská kontrola a ovládání médií:
- Druhy kontroly médií:
Kontrola obsahu z politických důvodů, morálních a kulturních důvodů.
Kontrola infrastruktury z technických a ekonomických důvodů
- Doprovodné podmínky a zdůvodnění
- Větší možnost politického rozvracení
- Větší morální, kulturní vliv
- Větší možnost uplatnění kontroly a řízení
- Více ekonomických podmětů k regulaci
Otázky využití a příjímání
Diferenciace užití médií
- Užívají se doma, nebo mimo domov?
- Poskytují individuální, nebo sdílený požitek?
- Je jejich užití soukromé, nebo veřejné?
- Jsou interaktivní, nebo nejsou?
Změny ve společnosti – sociální trendy, ketré mají význam pro masovou komunikace
- Internacionalizace – mezinárodní spolupráce
- Informatizace – informační společnost
- Postmoderní kultura – postmodernismus je složitý a nejasný pojem, podrývá tradiční představu kultury jako něčeho ustáleného.svou podstatou se staví proti koncepci ustálených měřítek v umění a kultuře.V podmínkám masovým dává přednost audiovizuálním médiím před tištěnými.
- Individualizace – přednosti individualismu a volného trhu, jsou v modě.
Změny v médiích
- Stále se produkuje a distribuuje větší počet médií, více kanálů, slov, obrazů.
- Technické možnosti – větší mediální hojnost
- Společně s rozvojem mezinárodního mediálního průmyslu, který je založen na globalizovaném vlastnictví, trhu a dohodách o výrobě, nalézáme i důkazy o existenci mezinárodní mediální kultuře
Kapitola 2
Pojmy a modely
Rané pohledy na média a společnost
- Moc masových médií
- v moc masových médií je založena na pozorování jejich dosahu a dopadu , zvláště pokud jde o typ novin určený širokému publiku(popular press).Za podmínky, jež médiím pomáhají uplatnit svojí moc, se obvykle považovaly: celostátně rozšířený mediální průmysl schopný zasáhnout většinu obyvatel, jistý stupeň monopolního řízení médií shora či z centra a konečně publikum, jež je médii zaujato a přitahováno a je navíc poddajné vůči manipulativním výzvám.
- Komunikace a společenská změna
- Souvislost mezi oblíbenými masovými medii určenými Široké veřejnosti a procesy sociální integrace bylo možno kdykoliv vykládat negativně(nárůst osamělosti, zločinnosti)ale stejně dobře bylo možné pokládat toto spojení za možný příspěvek moderních komunikačních prostředků k posílení soudržnosti a pospolitosti.
- Potencionální výhody masové komunikace
- Média jsou silou, v jejíž moci je osvítit masy a být tak doplňkem a pokračováním nově vzniklé instituce všeobecného vzdělávání.
- Pojem „masa“
- Masová média mají obrovský vliv
- Pojem masa již na sklonku 19stol
- Rané používání tohoto pojmu vyvolávalo negativní reakce, dříve to byl odkaz ke slovu prostý lid
- Velký soubor
- Není diferencovaná
- Převážně záporná podoba
- Postrádá pořádek
- Je projevem masové společnosti
- Proces masové komunikace
- Velký rozsah
- Jednosměrný tok
- Asymetrie
- Neosobní a anonymní
- Propočítaný vztah
- Standardizovaný obsah
- Masové publikum
- Početné
- Velmi rozptýlené
- Neinteraktivní a anonymní
- heterogenní(různorodé)
- neorganizované a neschopné samostatné akce
Masová kultura
- typický obsah , který se prostřednictvím vytvořených kanálů dostával k novému společenskému uskupení (masovému publiku), byl od samého počátku velmi rozmanitou směsicí představ, informací, myšlenek, zábavy a podívané.To vše můžeme nazvat „masovou kulturou“
- masová kultura odkazuje ke vkusu,sklonům, projevům, zvykům apod.
- masová kultura není tradiční, není elitní, je produkovaná masově,je populární, je komercializovaná, je homogenizovaná
Vznik dominantního paradigmatu v teorii výzkumu
- úvahy o médiích a společnosti a o nejrůznějších pojetích masy pomohly vytvořit model studia masové komunikace, který z mnoha důvodů můžeme označit jako dominantní.
- Dominantní paradigma(dominantní, převládající významová struktura) v sobě spojilo pojetí mocných masových médií v masové společnosti s typickými výzkumnými metodami rozvíjejících se společenských věd, především šetřením, experimenty,analýzou.Paradigma je výsledkem studia komunikace i vodítkem, které nás může při studiu komunikace orientovat.
- Za dominantním paradigmatem stojí přiznaný normativní pohled na společnost, která by měla být demokratická,liberální atd.
- Většina mediálních teorií tedy dává smysl pouze tehdy, uznáme li existenci nějaké normy, ideálu, k němuž se má směřovat.
- Teoretická východiska dominantního paradigmatu nevznikla kuli masovým mediím, byla převzata ze sociologie
- Teorie informace ovlivnilo podobu dominantního paradigmatu
- Vytvořil se model pro analýzu přenosu informací, který nabízí představu komunikace jako sledu procesů, na jejichž počátku stojí zdroj, jenž si vybírá sdělení, to je pak v podobě signálu přeneseno komunikačním kanálem k příjemci, který si na místě určení signál transformuje zpátky ve sdělení
- model byl vytvořen , aby vyjádřil rozdíly mezi vyslaným a přijatým sdělením
- shrnutí:
- dominantní paradigma
- ideál liberální a dominantní společnosti
- funkcionalistický přístup
- lineární model přenosu a účinků
- mocná media modifikovaná skupinovými vztahy
- kvantitativní výzkum a analýzy proměnných
- dominantní paradigma
Alternativní paradigmata
- alternativní čili kritický
- alternativní přístup zahrnuje námitky představující množinu různorodých , ale vzájemně provázaných myšlenek a postupů.
- Alternativní paradigma vychází z jiného pohledu na společnost
- Pro alternativní přístup je podstatné, že upozorňuje na teoretická východiska , jejiž pomocí lze na média nehlédnout z jiného úhlu, než jaký nabízí dominantní paradigma.
- Alternativní paradigma je promyšlenější pojetí ideologie v mediálním obsahu, které badatelům dovoluje dekodovat ideologická sdělení masově mediované zábavy i zpravodajství.
- Alternativní přístup není jen opakem dominantního,ale je jeho doplňkem, snaží se o lepší pochopení jazyka, má kritické zaujetí politickými a ekonomickými aktivitami médií, atd.
- Shrnutí
- Alternativní paradigma
- Kritický pohled na skutečnost
- Neodmyslitelný přístup k mediální technologii
- Kulturální a kvalitativní metody zkoumání
- Širší zájem o nerovnost a zdroje opozice ve společnosti
- Alternativní paradigma
Čtyři modely komunikace
- Přenosový model
- v jádru dominantního paradigmatu můžeme najít pohled na komunikace jako na proces přenosu daného množství informace – tedy sdělení, jak je určil podavatel či zdroj.
- Jde o přenosový model od podavatele k příjemci, místo přenosu informací se měřítkem účinného jednání stává uspokojení publika
- Rituálový čili výrazový model
- Klade důraz především na vnitřní uspokojení podavatele, nebo příjemce než na nějaké účelové využití.
- Tento model závisí na sdílených významech a citech
- Ke komunikaci dochází nejen z praktických důvodů, ale i pro potěšení z recepce
- Příklady tohoto modelu je možné najít v umění, oslavách , náboženství
- Propagační model
- Publicity model
- Prvotním úkolem mas médií, není přenést určitou informaci, ale předvést, získat a udržet zrakovou pozornost, média tím naplňují přímý ekonomický cíl
- Pozornost je tedy bezprostředním cílem
- Pokud pojmeme proces komunikace jako proces předvedení se a pozornosti,dostaneme několik rysů komunikace, které nezahrnuje ani přenosový ani rituální model
- Proces získávání pozornosti je procesem s nulovou celkovou výhrou , zisk jednoho je vždy ztrátou toho druhého
- Komunikace v režimu předvádění se a získávání pozornosti existuje pouze v přítomnosti
- Příjmový model(kodováni a dekodování mediálního diskurzu)
- Na masovou komunikaci nahlíží z pozice mnoha různých příjemců, kteří nevnímají a nechápou sdělení , jak bylo vysláno ani jak bylo vyjádřeno
Nová schéma v toku informací
- 4 základní druhy komunikace
- Projev (alokuce) – v případě projevu je informace simultánně šířena z jednoho centra k mnoha koncovým příjemcům,(přednáška, kázání,koncert).Projev je typicky jednosměrnou komunikací, která se vyznačuje poměrně malou příležitostí ke zpětné vazbě.
- Konverzace – jednotlivci na sebe působí vzájemně a přímo a pomíjejí přitom centrum a zprostředkovatele, vybírají si partnery, čas a místo komunikace.Účastníci jsou si v procesu komunikace rovni
- Konzultace – situace kdy jedinec hledá jistou informaci v centrálním skladu informací –databance,knihovně atd.
- Registrace – opak konzultace, centrum požaduje, nebo získává potřebné informace od účastníků na periferii(obvykle bez jejich vědomí) – výzkum sledovanosti, peoplemetry
Kapitola 3
Teorie médií a teorie společnosti
Média , společnost a kultura, styčné body a třecí plochy
- Typologie vztahů mezi kulturou a společností
- Pokud nazíráme na masová média jako na aspekt společenský pak se jedná o hledisko materialistické, kultura je závislá na ekonomické a mocenské struktuře společnosti, z toho pak vyplývá, že ten kdo vlastní média může rozhodovat o jejich činnosti
- Chápeme –li média především ve světle jejich obsahů(tedy více jako kulturu)můžeme mluvit o hledisku idealistickém.vychází z představy, že média jsou nadána vlivem a že prvotní příčinou společenské změny jsou myšlenky a hodnoty přenášené médii bez ohledu na to kdo média vlastní
- Závislost a autonomie – nacházejí podporu v běžném laickém uvažování, masová média a společnost jsou průběžně ve vzájemné interakci a navzájem na sebe působí. Média jako kulturní odvětví reagují na poptávku společnosti po informacích a zábavě a současně podněcují inovaci a přispívají ke změnám společenskokulturního klimatu.Pojem autonomie vysvětluje, že média se do jisté míry mohou měnit a vyvíjet nezávisle na sobě.
Masová komunikace jako společenský proces: zprostředkování společenských vztahů
- Mediální instituce se zásadě věnují produkci a distribuci vědění ( knowledge)
- Média poskytují hlavní kontakt s institucemi společnosti v níž žijeme
- Média zprostředkovávají kontakt se společenskou realitou
- Média lze chápat jako:
- Okno –jimiž lze vidět události
- Zrcadlo – událostí ve společnosti a ve světě, vnuká představu věrného obrazu
- Filtr – třídí vybrané části získané zkušenosti a upozorňuje na ni
- Ukazatele, průvodce, vykladače – dodává smysl matoucím či útržkovým sdělením
- Plátno, bariéra – média nás mohou falešným obrazem světa odříznout od skutečnosti
Náhledy na propojení médií se společností:
- Příjemci(lidé) získávají informace o realitě s příslušnými významy 4mi hlavními způsoby:
- Pozorováním a vlastní zkušeností
- Přímo ze společenských institucí
- Ze stejných institucí prostřednictvím médií
- Samostatně z médií
Typy teoríí o vztahu medií a společnosti
- Makroteorie – věnuje pozornost vztahu mezi médii a ostatními společenskými institucemi
- Teoretický směr – výrazně se soustřeďuje na média jako na instituce, a na to jakým způsobem si vykládají zvolené či dané poslání a jak se sním vyrovnávají
- Teoretický přístup – zaměřují se na příjemce a důsledky, které pro ně má užívání médií při získání společenských zkušeností
Média , moc a nerovnost
- Potenciál médií uplatňovat moc
- Přitahují a usměrňují pozornost veřejnosti
- Přesvědčují v záležitostech názorů a víry
- Ovlivňují chování
- Uspořádávají výklady reality
- Propůjčují status a legitimitu
- Rychle a obšírně informují
Média, sociální integrace a identita
- Rozlišujeme funkční integraci a normativní integraci, jedno může existovat bez druhého a obojí se nějakým způsobem týká komunikace
Masová komunikace a společenská změna
- Pokud média mají a uplatňují vliv, pak také způsobují změnu, vždyť centralizace společnosti či naopak společenský rozptyl jsou dvěma hlavními typy společenské změny
- Veškeré úvahy o důsledcích jednání masových médií se koneckonců týkají sociálních změn, hledání účinků jež mají měnící se komunikační média na společnost, dále zda a jak pokud vůbec, mohou masová média přispět k ekonomickému a společenskému vývoji
Teorie masové společnosti
- Vchází z koncepce masy
- Model dominantních médií odráží pojetí masové společnosti
- Média jsou považována za faktor, jež významně přispívá k centrálnímu řízení společností charakterizovaných velkým rozsahem, odtažitostí institucí, izolovaností jednotlivců a nedostatkem silné místní nebo skupinové integrace
- Masová média zpravidla představují hlas autority, poskytují názory, návody, psychické uspokojení
- Média a teorie masové společnosti:
- Rozsáhlá a rozmanitá společnost
- Atomizované publikum
- Centralizovaná média
- Jednosměrný přenos
- Lidé závisí na médiích při budování identiti
- Média jsou využívána pro manipulaci a ovládání
Marxismus a masová média
- Média jako průmyslové odvětví odpovídají představě o kapitalistickém fenoménu se všemi atributy výroby (suroviny, technologie, lidská práce) a výrobními vztahy.mají sklon dostávat se do monopolního vlastnictví třídy, která má kapitál , a jsou národně, nebo mezinárodně organizovaná tak, aby sloužila zájmům této třídy
Neomarxistické přístupy
- Revidované verze marxistické teorie médií, které se více soustřeďují na myšlenky než na materiální struktury, zdůrazňují ideologický dopad médií působících v zájmu vládnoucí třídy
- Marxistická pojetí teorie médií:
- Masová média vlastní buržoazní třída
- Média fungují v jejím třídním zájmu
- Média podporují falešné vědomí dělnické třídy
- Politické opozici je k médiím odepřen přístup
Funkcionalistická teorie médií a společnosti
- Funkcionalismus se snaží vysvětlit společenskou praxi a společenské instituce prostřednictvím potřeb které má společnost i jednotlivec
- Pokud jde o mediální instituce , souvisejí předpokládané potřeby nejvíce s kontinuitou, řádem , integrací, motivací, vedením, socializací, přizpůsobením
Společenské funkce médií
- Informování – poskytování informací o událostech a podmínkách ve společnosti a ve světě, naznačování mocenských vztahů, podpora inovací a pokroku, usnadňování adaptace
- Korelace – vysvětlování a vykládání významů událostí a informací, poskytování podpory ustaveným autoritám a normám, socializace, koordinace izolovaných činností, vytváření konsenzu, nastolování posloupnosti priorit a signalizace relativního statusu
- Kontinuita – přenášení dominující kultury a objevování subkultur a nových trendů v kulturním vývoji, prosazování a udržování všeobecné přijatelnosti hodnot
- Zábava – zdroj pobavení, obveselení, oslabování sociál. Napětí
- Získávání – agitování pro společenské cíle ve sféře politiky, války, ekonom. Vývoje
Média a sociální integrace
- Funkcionalizmus je jediná teorie vhodná pro zvažování otázky sociální integrace, bez integrace se nelze shodnout na společných cílech
- Soudržnost a loajalita panující uvnitř mediálních organizací mají tendenci přispívat k integraci do společnosti a podporovat širší procesy společenské kontroly a soudržnosti.média na sebe berou úkol hájit a vyjadřovat hodnoty, které považují ve své společnosti za dominantní
- Funkcionalistická teorie médií:(masová média jsou pro společnost nezbytná kvůli:)
- Integrace, kooperace, pořádek, kontrola, stabilita, přizpůsobení se ke změnám, mobilizace, vyrovnávání napětí, zajišťování kontinuity kultury, hodnot
Kritická politická ekonomie
- Logika a nadvláda ekonomiky jsou určující
- Struktura médií má tendenci se koncentrovat
- Rozvíjí se globální koncentrace médií
- Obsah a publikum se navzájem přizpůsobují
- Snižuje se rozmanitost
- Opoziční a alternativní hlasy jsou vytlačovány na okraj
- Veřejný zájem je v komunikaci podřizován soukromým zájmům
Masová média a teorie vývoje
- Masová média slouží jako hybná síla vývoje prostřednictvím:
- Rozšiřováním technických poznatků a technologických postupů
- Podporování individuálních změn mobility jednotlivců
- Šíření demokracie
- Prosazování nároků konzumentů
- Podpory gramotnosti, vzdělání atd
Komunikačně technologický determinismus
- Existuje dlouhá a stále živá tradice hledání vztahů mezi převládající komunikační technologií dané doby a klíčovými rysy společnosti, které se týkají moci, integrace, změny
Torontská škola
- Teoretik H. M Innis
- Založil školu , každý typ komunikace bude mít svojí vlastní náklonnost k určité podobě uspořádání společnosti
- Principy
- komunikace v toku času vede k monopolizaci výrobních prostředků a distribuce poznání nějakou skupinou či třídou
- nejdůležitější rozměry impérií jsou prostor a čas a některé komunikační prostředky vyhovují více prvnímu a jiné druhému(náklonnost komunikace)
technologie a ideologie
- média a technologický determinismus (před novými technologiemi)
- komunikační technologie je základním stavebním prvkem společnosti
- každá technologie má sklon k jisté podobě komunikace a k jistým obsahům a užitím médiím
- sled objevů a užití komunikační technologie ovlivňuje společenské změny
- revoluční změny v komunikaci vedou