vaclavprokupek.eblog.cz: Co může za krizi tištěných médií? Paradoxně informační společnost!
Dnešní informační společnost s sebou nese i nezpochybnitelný fakt, že je pro tištěná média stále těžší zaujmout čtenáře. Důvodem je jak rychlý rozvoj internetu, který si získává stále více příznivců a to i u lidí vyššího věku, tak i u těch stále mladších, kteří si dnes jen těžko dokáží představit život bez přístupu k sociálním sítím. Sociální sítě přinášejí nový fenomén a to je místo koncepce jeden autor a masa čtenářů, zde vznikají masy autorů a masy čtenářů a rozdíl mezi těmito masami se smazává. Mnohé subjekty (např. instituce) již sami využívají sociálních sítí k šíření informací a vstupují tak do přímého vztahu se svým okolím. Výsledky průzkumu Media projekt společnosti GfK Czech ukazují, že z dlouhodobého hlediska je oblíbenost tištěných periodik dlouhodobě stabilní. Dosud se nepotvrdily předpovědi o zániku vydavatelství tištěných periodik či neoblibě tištěných verzí médií u čtenářů. Ukazuje se, že čtenáři jsou stále konzervativní a papír jako nosič informace preferují.
Z dlouhodobého pohledu však také roste podíl deníků bulvárního zaměření. Zejména v České republice se pravidelně na předních příčkách objevuje deník Blesk.
"Čtenáři mají tištěná média rádi. Čtení pro ně představuje příjemný způsob, jak získávat informace, navíc si ho spojují s rituály, kterých se neradi vzdávají, typické je čtení ve vaně nebo u kávy," připomněl Ondřej Tomas, generální ředitel GfK Czech. "Svědčí o tom i trend, kdy se tištěná média mění z pouhého nosiče informací spíše v symbol životního stylu. Stávají se individualizovanějšími, přinášejí hlubší pohled na téma. Jejich budoucnost je v dalším, propracovanějším vyladění na čtenářskou skupinu“( GfK Czech, 2010).
Tématem k zamyšlení je tedy úroveň médií a to samozřejmě nejen tištěných. Cílem bulvárního tisku je informování čtenářů zábavnou formou, a tak bulvární novináři pro zvýšení čtenosti, která jde ruku v ruce výnosy z prodeje, neváhají zveřejňovat smyšlené a neautorizované články se zaměřením především na známé osobnosti. Podle výsledků průzkumu Media Projekt za 3. a 4. čtvrtletí roku 2010 je na prvních příčkách čtenosti s jednoznačnou převahou umístěn deník Blesk. Seriozní deníky, jakými jsou Lidové a Hospodářské noviny se umístily na posledních dvou příčkách (Unie vydavatelů, 2011). Důvodem upřednostňování bulvárních deníků před seriozními není nic jiného, než skutečnost, že lidé mají o informace zájem, nicméně jejich čtením chtějí strávit jen minimální čas a nechtějí se nad zprávou příliš zamýšlet. Seriozní tištěné deníky o své čtenáře bojují, některé se svými články začínají přibližovat bulváru, a v neposlední řadě i tím, že přecházejí na barevné verze.
S rozšířením prodeje tzv. chytrých telefonů a tabletů lze očekávat, že tištěné noviny ještě přijdou o část svých čtenářů. Otázkou je, zda budou uživatelé těchto zařízení ochotni platit za každé vydání nového čísla novin a časopisů, jejichž zavedení někteří vydavatelé plánují. Elektronickou verzi určenou pro tablety mají v ČR např. Týden, Computer, ForMen či Hospodářské noviny (Bigas J., 2011).
INTERNETOVÉ ZPRAVODAJSTVÍ VERSUS TIŠTĚNÉ NOVINY
Nechcete si kupovat noviny, a přesto chcete být v obraze? Je tu pro Vás internetové zpravodajství. Internetové zpravodajství nabízí možnost přečíst si všechny oblíbené deníky s nejčerstvějšími zprávami pohodlně a zdarma. Internet poskytuje velké množství služeb, mezi které patří i zpravodajský servis. Výhodami zpravodajství na internetu oproti papírovým novinám je bezesporu aktuálnost, nízká cena (záleží na ceně připojení), snadná dostupnost kdykoliv. Největší zpravodajské servery už se neomezují pouze na psané články a fotografie. Přibývá zvukových a video zpráv, které buď doplňují texty, nebo o události informují zcela samostatně.
Všechny celostátní deníky mají i svou online podobu. MF Dnes provozuje zpravodajský portál www.idnes.cz, Lidové noviny nabízejí server www.lidovky.cz, zpravodajský portál Hospodářských novin má adresu www.ihned.cz a zprávy z Práva si můžete přečíst na www.novinky.cz. Síť regionálních deníků je na internetu zastoupena na adrese www.denik.cz. Jediným velkým zpravodajským portálem, který nemá tištěnou podobu je www.aktualne.cz. Samozřejmě i bulvár poskytuje svým čtenářů svou internetovou verzi, příznivcům nejčtenějšího bulvárního deníku v České republice - BLESKu, jsou k dispozici internetové stránky https://www.blesk.cz/.
Aktuálnost internetového zpravodajství je možné sledovat prakticky minutu po minutě. Na titulní stránce oblíbeného portálu lze najít část pojmenovanou Právě se stalo, Právě teď, atp., kde se zobrazují nejaktuálnější zprávy, doplněné časovým údajem. Tyto stručné informace bývají později rozvedeny do větších článků. Další zajímavou vlastností zpráv na internetu je jejich provázanost. O nejdůležitějších tématech obvykle pojednává více článků a uživatel mezi nimi může brouzdat a prohlížet si související internetové stránky, fotogalerie, zvukové soubory a videa. Čtenáři internetového zpravodajství oceňují především vyhledávání v článcích, například podle klíčového slova. Internetové zpravodajství má své specifikum, kterým je možnost diskuze pod článkem. Tuto službu poskytují všechny velké zpravodajské portály. Z diskuze se uživatel často dozví souvislosti, které by ho jinak vůbec nenapadly. Nevýhodou je množství často vulgárních příspěvků mimo téma, kterými jsou diskuze pod nejzajímavějšími články doslova zahlceny. Pokud však uživatel touží vyjádřit svůj názor, poskytují mu tyto komentáře dostatek prostoru.
Samozřejmostí je dělení článků na rubriky (domácí, zahraniční, kultura, sport) a na další podrubriky. Výhodou je, že si čtenář může vybrat opravdu jen to, co ho zajímá. Existuje i mnoho tématických rubrik typu životní styl, zdraví, auto moto apod., na které jsme zvyklí z papírových novin. Nevýhodou internetového zpravodajství je množství reklamy. Ta čtenářům často neumožňuje jí jednoduše přejít, například v podobě tzv. vyskakovacích oken, nebo flashové animace přes celou úvodní stránku. Všudypřítomná reklama však v porovnání téměř nulové investice za čerstvé zprávy zdarma stojí za těch několik kliknutí navíc. Pro ty, kteří chtějí mít aktuální zpravodajství k dispozici skutečně kdykoliv a kdekoliv, jsou nabízeny služby pravidelného zasílání zpráv do mobilního telefonu nebo do e-mailové schránky.